Mitab

Designföretaget Mitab i Tranås är ett av Sveriges mest kända varumärken för möbler med inriktning mot offentlig miljö.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Om vårt uppdrag

Att utveckla företagets varumärke med fokus på den digitala kommunikationen.

Resultat

Ny varumärkesplattform och grafisk identitet och där Mitab.se vann också silver i Sveriges största kommunikationstävling – Svenska PublishingPriset. Se mer på Mitab.se

Vad driver ett varumärke?

Vad är det som får människor att klockan sex en januarimorgon lämna en varm säng, gå ut och skrapa bilrutorna, skotta uppfarten och sedan åka till jobbet. Lönen? Om svaret är ja spelar egentligen själva arbetsplatsen inte så stor roll, bara lönen är densamma. Kan det vara så att det finns andra krafter som driver och motiverar oss människor? Och vad har i så fall varumärken med det att göra?

Varumärkesarbete handlar mycket om identitet. Om att hitta och förstå företags egentliga drivkrafter. Utmaningen är att svara på varför varumärken finns till och inte enbart titta på vad företag gör.

Ett omtyckt varumärke

Tillsammans med Mitab började vi, genom workshops, samtal, genomförd marknadsundersökning, reflektioner och kreativ tid, att tillsammans utforska företagets identitet.

Vårt inledande arbete resulterade i ett varumärkesdokument, med riktlinjer för de olika delar som rör ett varumärke. Ett arbete där också Mary Lee Sjönell, digital storyteller, var med i processen.

— Kombinationen digitalt fokus och varumärkeskunnande är något vi värderar hos PS Kommunikation i vårt arbete för att tillsammans utveckla varumärket Mitab, säger Peter Thorstensson VD på Mitab.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Grafisk identitet

I arbetet med Mitabs grafiska identitet har vi, utifrån den grund som vi tillsammans lagt för varumärket, berört och arbetat igenom faktorer som logotyp, färger, typsnitt och design för olika tillämpningar som till exempel produktblad och visitkort.

Vårt arbete resulterade i en grafisk manual med tydliga riktlinjer för Mitabs synliga del av varumärket. Ett dokument spar både tid och pengar när hjulet inte behöver uppfinnas vid varje ny enskild produktion.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping
PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Webb

Vår ambition och vårt mål med Mitabs nya webbplats har varit att kombinera intuitivitet enkelhet med njutbar upplevelse för att skapa en webb som förmedlar vad varumärket Mitab är och står för.

Intuitiv enkelhet har många aspekter. Alltifrån att webbplatsen är responsiv och fungerar optimalt i olika enheter, till tydlig och genomtänkt typografi och struktur. En njutbar upplevelse skapas genom mer än bara noggranna val av bilder och budskap. Välavvägda animationer, användarvänliga menyer och en genomtänkt design där baslinjer och bakomliggande grid samverkar för att skapa harmoni, är alla exempel på viktiga komponenter för att skapa en stark varumärkesupplevelse.

Vårt arbete resulterade i en grafisk manual med tydliga riktlinjer för Mitabs synliga del av varumärket. Ett dokument spar både tid och pengar när hjulet inte behöver uppfinnas vid varje ny enskild produktion.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping
PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Kontakta oss

Har du frågor eller funderingar? Välkommen förbi eller ring oss.