PHOLC

PHOLC är ett inredningsföretag med fokus på egen design och produktutveckling av belysning.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Om vårt uppdrag

Ny plattform för företagets digitala kommunikation.

Resultat

Ny webb för PHOLC och tydligare uppdelning mellan huvud- och bassortiment. Se mer på Pholc.se

Med design som drivkraft

Under mitten av 1900-talet verkade en tysk industriell ingenjör vid namn Dieter Rams. Ungefär samtidigt som Abba vann Eurovision med Waterloo och två av världens bästa fotbollspelare hette Franz Beckenbauer och Johan Cruyff blev Rams orolig över tillståndet i världen omkring honom.

Den inflytelserika designern, mest känd för sitt arbete på Braun, ställde sig själv frågan: "Är min design bra design?". För att kunna svara på sin retoriska fråga formulerade han "Ten Principles of Good Design" med budord som "Bra design är innovativ", "Bra design gör en produkt värdefull" och "Bra design är så lite design som möjligt". Genom att blanda de tio budorden skapas, enligt Rahm, god design.

På PS Kommunikation har vi alltid fascinerats av god design och älskar att arbeta med företag som värderar och gör god design. Därför var det extra roligt när vi 2014 inledde ett samarbete med Samuel och Maja Norburg på belysningföretaget PHOLC i Bankeryd.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Gotland vs Köpenhamn

Utgångspunkten för PHOLC:s produktutveckling är en genuint nordisk arty stil – en kontrastrik stil som andas Gotland, Köpenhamn och Berlin – där strama linjer från det poetiskt karga skandinaviska blandas med punkiga, urbana inslag. Något som sammanfattas och beskrivs i företagets varumärkesplattform.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Webb

Pholc.se tar vid och bygger vidare på en kontrastrik stil där mörkt möter ljust och där bilder och former kontrasterar varandra för att skapa dynamik i formen. Typografin är varsamt satt med sparsam användning av grader för att skapa ett stramt och funktionellt uttryck. Som ett extra designlager använder webbplatsen sig av animeringar för förstärka den kontrasterande känslan - till exempel animeringar för att skapa rörelser eller transformeringar av olika slag.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping
PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Alla PHOLC:s kollektioner har sina egenskaper och sin plats i varumärkeskommunikationen. De tas fram, i nära samarbete med formgivarna, med omsorg och med ett tydligt syfte. Varje kollektion fotas, beskrivs och presenteras på responsiva Pholc.se utifrån kollektion men också uitfrån produktkategori.

PS Kommunikation, reklambyrå i Jönköping

Kontakta oss

Har du frågor eller funderingar? Välkommen förbi eller ring oss.